مقایسه تکنولوژی ویپ (voip) با سانترال

مقایسه تکنولوژی ویپ و سانترال

شرکت‌هایی که نیاز به ارتباطات بین کارمندان و مشتریان با یکدیگر دارند، حتماً اسم دستگاه سانترال و تکنولوژی ویپ را شنیده‌اند.

شاید برای همه ما هم این سؤال پیش‌آمده باشد که کدام‌یک از این دو تکنولوژی برای شما مناسب‌تر است؟

استفاده از تکنولوژی دیجیتال ویپ یا دستگاه‌های سانترال آنالوگ؟

برای شناخت بهتر این دو تکنولوژی، مقاله ایی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

با ما همراه باشید…

آشنایی بانحوه کار دستگاه‌های سانترال سنتی و تکنولوژی جدید voip

تکنولوژی ویپ از طریق IPهای شبکه (network) با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کند. این تکنولوژی می‌توانید بدون استفاده از سیم‌کشی از تعداد بالایی از شماره‌های داخلی استفاده کند.

در حال حاضر تکنولوژی ویپ از تمام امکانات مخابراتی پشتیبانی می‌کند. هزینه‌های استفاده از این تکنولوژی به‌مراتب پایین‌تر از نسل‌های قدیمی‌تر ارتباطات تلفنی است.

دستگاه‌های سانترال مثل یک مرکز مخابرات عمل می‌کنند. به این صورت که برای مدیریت خطوط تلفن‌های داخلی و خارجی سازمان و شرکت استفاده می‌شوند.

به‌طورمعمول برنامه‌ریزی و تنظیم آن از طریق کامپیوترها صورت می‌گیرد. این دستگاه می‌توانید روش صف پاسخگویی به مشتریان خود را در اختیار داشته باشید. و همچنین برای به اشتراک‌گذاشتن خطوط بین‌شهری و شهری بدون دخالت افراد استفاده می‌شود.

مقایسه دستگاه سانترال و تکنولوژی ویپ

  • کاربری پیچیده در مقابل کاربری ساده

سیستم‌های تلفن قدیمی دارای رابط‌های کاربری پیچیده‌ای هستند که معمولاً تنها برای استفاده کارشناسان آنها طراحی شده‌اند. کارشناسان برای انجام تنظیمات لزوماً باید در محل حضور فیزیکی داشته باشند.

مدیریت سیستم VOIP ‌به گونه ای عمل می‌کند که عموماً به صورت Web Base و کاربر پسند می‌باشد. این رابط گرافیکی باعث می‌شود کنترل، تنظیم و تغییرات در سیستم بسیار آسان انجام شود.

به این ترتیب جهت انجام تنظیمات و تغییرات در یک سیستم تلفن VOIP نیازی به حضور فیزیکی کارشناس نمی‌باشد و تمامی کارها به صورت از راه دور یا ریموت قابل انجام می‌باشد.

اگر شرکت یا سازمانی دارای چندین شعبه در نقاط مختلف باشد، این شعب علاوه بر این که می‌توانند یک مرکز تلفن VOIP مستقل داشته باشند، می‌توانند از طریق شبکه اینترنت‌، اینترانت و یا هر ارتباط IP Base دیگر بین هم‌، ارتباط تلفنی رایگان و داخلی داشته باشند. همچنین می‌توانند از خطوط شهری یکدیگر استفاده نمایند. برای مثال شعبه تهران می‌تواند از خط شهری اصفهان برای تماس استفاده نماید. این امکان در سانترال‌های آنالوگ وجود ندارد.

  • استفاده از پورت شبکه در مقابل سیم کشی مستقل

در سیستم VoIP می‌توانید گوشی‌های تلفن را به هر پورت استاندارد شبکه‌های کامپیوتری متصل سازید (پورتی که می‌تواند با نزدیک‌ترین کامپیوتر به طور مشترک استفاده شود). تلفن‌های نرم‌افزاری نیز می‌توانند به طور مستقیم بر روی کامپیوتر نصب شوند. در نتیجه می‌توان اینگونه در نظر گرفت که در مقایسه ویپ با سانترال می‌توان در ساختمان‌های تازه به طور کامل از سیم کشی‌های مستقل برای تلفن صرف نظر کرد.

  • برند تلفن

سیستم VoIP از یک استاندارد به نام SIP استفاده می‌کند که باعث می‌شود امکان استفاده از هر تجهیزی که از SIP پشتیبانی می‌کند وجود داشته باشد. بنابراین هیچ گونه محدودیتی در انتخاب تجهیزات و مخصوصا تلفن‌ها وجود ندارد. و همچنین می‌توان در یک سازمان از چندین مدل تلفن بدون هیچ محدودیتی استفاده نمود.

تلفن‌های کارمندی، تلفن‌های مخصوص منشی، تلفن‌های مدیریتی، تلفن‌هایی با صفحه نمایش رنگی، تلفن‌هایی با صفحه نمایش لمسی، تلفن‌های بی‌سیم، تلفن‌هایی با ظاهر مدرن، زیبا و شیک و تلفن‌هایی با امکان ارتباط تصویری، تلفن‌هایی هستند که در سیستم VoIP قابل ارائه می‌باشند.

در سیستم تلفن سانترال‌های سنتی در انتخاب تلفن محدودیت‌هایی وجود دارد.
برای مثال در سانترال پاناسونیک شما می‌توانید فقط از تلفن‌های برند پاناسونیک برای مدیریت تماس‌ها و دستگاه‌ها استفاده کنیم.و حق انتخاب دیگری ندارید و تلفن غیر از برند پاناسونیک با سانترال پاناسونیک سازگاری ندارد.

  • انتقال شماره

بسیاری از شرکت‌ها علاقه‌مندند در صورت جابجایی حتی به صورت موقت شماره تلفن داخلی خود را به همراه داشته باشند. با استفاده از سیستم VoIP هر کاربر به سادگی می‌تواند شماره داخلی خود را به میز کار جدیدش منتقل نماید. این اتفاق بدون هیچ گونه تغییری در سیستم تلفنی اتفاق می‌افتد. کاربران در حین جابجایی نیز می‌توانند شماره داخلی خود را حفظ کنند.

همچنین زمانی که یک کارمند لازم است که امور کاری خود را در منزل و یا هر مکان دیگری به غیر از میز کار خود پیگیری کند، به‌راحتی می‌تواند تلفن نرم افزاری خود را راه‌اندازی نماید و به تماس‌های وارده به داخلی خود، همان‌طور که پشت میزکارش بود، پاسخ گوید.

در حقیقت به خاطر خصوصیات پروتکل SIP، تماس‌ها در تمام نقاط دنیا قابل دریافت هستند. همچنین در صورت جابه‌جایی به اتاقی دیگر هر کاربر می‌تواند تلفن خود به محل جدید منتقل کند. و همان شماره داخلی خود را داشته باشد. و همینطور می‌توان شماره داخلی هر تلفن را به راحتی و در زمانی کمتر از یک دقیقه به شماره دلخواه تغییر داد.

متاسفانه در سیستم‌های تلفن قدیمی این کار مستلزم تغییرات زمان بر و نصب مجدد آن شماره داخلی می‌باشد و تغییر در پورت‌های فیزیکی و جابه‌جایی سیم‌ها می‌باشد.

مرکز تلفن ویپ

 

دلیل برتری ویپ (voip) چیست؟

  • کاهش چشمگیر هزینه ها با استفاده از خدمات ویپ

با استفاده از سیستم های ویپ می توان مکالمات بین شهری و بین المللی را از طریق خطوط داده مانند اینترنت و یا شبکه‌های WAN بین شعب یک سازمان انجام داد، و صرفه جویی قابل ملاحظه ای در هزینه های تلفن انجام داد.

  • ارائه تعداد بالایی شماره تلفن‌های داخلی

با توجه به ظرفیت سیستم راه‌اندازی شده شما می‌توانید به تعداد دلخواه شماره‌های داخلی را برخلاف دستگاه‌های سانترال در اختیار داشته باشید.

  • توسعه پذیری

سیستم‌های تلفن ویپ در ظرفیت خطوط بسیار انعطاف پذیر هستند. هرگاه به تعداد بیشتری از خطوط نیاز باشد و یا بخواهید تعداد کاربران را افزایش دهید، می‌توان به سادگی با افزودن Gateway مناسب این کار را انجام داد و محدودیتی در تعداد و یا برند Gateway وجود ندارد. افزایش و گسترش کاربران در سیستم ویپ راحت‌تر است. و نیاز به سیم‌کشی‌های مجزا ندارد.

  • ویژگی صف انتظار

مشتریان یا افراد در سازمان پس از تماس با قسمت موردنظر در صورت اشغال بودن خطوط می‌توانند تماس خود را برقرار نگه‌ داشته تا پس از آزاد شدن خطوط ارتباط با بخش موردنظر برقرار شود.

  • پشتیبانی از IVR

شرکت‌ها می‌توانند یک منوی صوتی برای ارتباط با بخش‌های مختلف سازمانی فراهم کنند.
به‌طور مثال اگر یک سازمان از بخش‌های آموزش، پشتیبانی, فنی و مالی تشکیل‌شده باشد، مشتری با تماس با شماره مجموعه در منوی اولیه قسمت موردنظر را انتخاب و در ادامه با داخلی افراد ارتباط برقرار می‌کند.

  • افزایش بازدهی و ارتقاء کیفیت خدمات به مشتریان

سیستم های ویپ به علت استفاده از بستر IP به راحتی می‌توانند با سرورها و نرم افزارهای دیگر ارتباط داشته باشند. به عنوان مثال سیستم های ویپ امکان اتصال به سرویس های CRM ، مالی ، ERP و … را دارند.

  • امکان گزارش‌گیری از مکالمات

در تکنولوژی ویپ امکان گزارش‌گیری از مکالمات کاربران وجود دارد. به‌طوری‌که تمام مکالمات ذخیره می‌شود و می‌توانید از نحوه‌ی پاسخ‌دهی و روند تماس‌ها مطلع شوید.

  • امکان جابجایی و رومینگ

در سیستم های ویپ در صورتی که کاربر بخواهد از مکان دیگری در درون سازمان از شماره داخلی خود استفاده کند، تنها کافی است تلفن خود را به نزدیکترین سوکت شبکه روی دیوار متصل کند. از طرفی کاربر می‌تواند از خانه و یا هر محل دیگری از طریق شبکه داده به سیستم ویپ متصل شود، و تلفن ها و پیغام‌های خود را از آن محل مدیریت کند.

  • امکانات بیشتر با قیمت پایین تر

سیستم های VOIP به همراه خود دارای طیف وسیعی از امکانات مانند:

    • پاسخگویی خودکار
    • منوی صوتی
    • پیغامگیر صوتی
    • امکان ارسال پیغام های دریافت شده به ایمیل کاربر
    • گزارش گیری مفصل از تلفن های انجام شده
    • DISA
    • call back
    • غیره هستند

که برای پیاده سازی این امکانات در تلفن سانترال می‌بایست زیرسیستم‌های زیادی به آن اضافه نمود که در نهایت هزینه انجام شده چندین برابر قیمت یک ویپ خواهد بود.

  • نصب و راه اندازی ساده

سیستم‌های IP-PBX دارای رابط کاربری بر پایه وب هستند و از هر مکان روی شبکه می‌توان با استفاده از یک مرورگر وب به سیستم دسترسی داشت، و تنظیمات مورد نظر را اعمال نمود. در حالی که سیستم‌های تلفن سانترال باید از طریق نرم‌افزارهای خاص خود و یا شماره‌گیری کدهای خاص از روی تلفن برنامه ریزی شوند.

  • عدم محدودیت در بکارگیری یک برند خاص

در سیستم‌های سانترال (central) برای حفظ کارایی سیستم معمولا توصیه می شود
که اجزاء سیستم مانند گوشی کاربران و دیگر سیستم‌های مکمل، از برند مشابه سیستم سانترال انتخاب شوند. در سیستم‌های VOIP به این علت که تمام تجهیزات مرتبط بر اساس استاندارد SIP ساخته می شوند، این محدودیت وجود ندارد، و شما می توانید از هر برند مورد علاقه خود در هر قسمت استفاده نمایید.

  • عدم نیاز به سیم کشی اختصاصی برای شبکه تلفن

برخلاف تلفن سانترال که می‌بایست برای هر مشترک یک زوج سیم ارائه کرد، و برای افزایش مشترکین و یا نصب سیستم سانترال، حجم قابل ملاحظه ای سیم کشی انجام داد.
سیستم‌های مبتنی بر IP می‌توانند از بستر شبکه موجود برای کاربران استفاده کند، و نیاز به سیم کشی اختصاصی ندارند.

برای مثال یک سیستم VOIP می تواند از شبکه LAN متصل شده به رایانه کاربر برای خط تلفن نیز استفاده کند. همچنین از یک خط LAN می‌توان به صورت همزمان برای تعداد زیادی کاربر استفاده نمود. از طرفی سیستم VoIP امکان استفاده از شبکه بی سیم Wi-Fi در مکان‌هایی که امکان هیچ نوع سیم کشی وجود ندارد را ممکن می سازد.

  • امکان ارتباط از طریق کنفرانس

سازمان‌هایی که نیاز به ارتباط افراد از راه دور از طریق ویدئو کنفرانس دارند ازلحاظ هزینه اگر از ارتباط تلفنی استفاده کنند برای آن‌ها هزینه بالایی دارد اما با استفاده از تکنولوژی ویپ در این زمینه برای آن‌ها می‌تواند مقرون‌به‌صرفه باشد.

  • انتقال شماره‌های داخلی

شما بدون نیاز به سیم‌کشی و دردسر به‌راحتی می‌توانید شماره‌های داخلی خود را به‌راحتی انتقال دهید و جابه‌جا کنید در دستگاه سانترال این کار باید با انجام کلی کابل‌کشی انجام می‌گرفت.

  • سهولت استفاده از تلفن

استفاده از تلفن‌های IP ساخته شده بر اساس استاندارد SIP بسیار ساده است.

  • امکان استفاده از Soft Phone

Soft Phone نرم افزاری است که بر روی رایانه کاربر نصب می‌شود و امکانات یک تلفن را برای کاربر فراهم می‌کند. کاربر می تواند از روی رایانه خود با هر یک از کاربران داخلی و یا در صورت داشتن مجوز با خطوط شهری تماس تلفنی داشته باشد.
مزیت Soft Phone این است که با افزایش کاربران سیستم و استفاده آن‌ها از Soft Phone، هیچ هزینه اضافی بر سازمان تحمیل نخواهد شد.

  • ضبط تمام مکالمات

در سیستم‌های ویپ این امکان در اختیار شما قرار می‌گیرد که تمام مکالمات در سیستم شما ذخیره و نگهداری شود. در نسل‌های گذشته ارتباط این ویژگی وجود نداشت.

  • کاهش هزینه‌های تماس

برخلاف فناوری‌های گذشته در نهایت ویپ توانسته با هزینه کمتر ارتباطات درون‌سازمانی و ارتباط با دیگر شعب خارج از سازمان را برقرار کند.

مقایسه دستگاه سانترال و تکنولوژی VOIP

خدماتسانترالویپ
تنظیمات امنیتی

امکان سوئیچ کردن بین خط شهری و سیستمVOIP

امکان ثبت Missed Call

امکان ثبت Voice Mail

امکان جستجوی مخاطبین با نام

امکان سرویس در دسترس نبودن مشترک

ارسال پیغام اشغال بودن مشترک به تماس گیرنده

ارسال مستقیم تماس -بهVoicemail

انتقال تماس تلفنی به یک شماره تلفن خاص (Forwarding)

مزایای ویدئو کنفرانس

صرفه جویی در وقت

حذف خطرات و مشکلات ناشی از مسافرت های شغلی

کاهش فاصله ها و فراهم نمودن امکان حضور همزمان در چندین مکان مختلف

مرکز تلفن تحت شبکه

به اشتراک گذاری تماس

امکان استفاده از شماره های 5 رقمی و 4 رقمی

امکان انتقال شماره داخلی

قابلیت افزایش ظرفیت ( بی نهایت )

عدم نیاز به سیم کشی

رابط گرافیکی و مبتنی بر وب

کاهش هزینه های تلفن

سامانه مدیریت فکس یکپارچه با Voip

قابلیت ضبط مکالمات ورودی و خروجیضعیف
ایجاد تهیه گزارش ریز مکالمات برای کاربران

امکان پاسخگویی در تبلت و تلفن همراه و کامپیوتر

قابلیت ایجاد صف انتظار

کنفرانس و تماس صوتی و تصویری بین مشترکین

ایجاد شماره های داخلی بدون محدودیت

کیفیت بالا و کم نظیر مکالمه Full HDضعیف

esfahanvision
دیدگاه کاربران 1 دیدگاه
ارسال دیدگاه